RSS

Tankar/synpunkter inför webbinariet den 21/10

20 Okt

Inför webbinariet fick vi i uppgift att reflektera kring ett antal frågor. Så här kommer frågorna och mina reflektioner:

Hur kan ni hjälpa adepten att få möjlighet att pröva alla delar?
För att adepten skall ges möjlighet att pröva alla delar är det för mig viktigt att man har en plan för det man skall eller tänker genomföra och att denna finns nedskriven. Då har man något att följa och bocka av och kan på så vis säkerställa att adepten ges möjlighet att pröva alla delar. När vi hade vår senaste mölndalsträff så pratade vi om Skolinspektionens Observationer i granskning av undervisning där man tittar på undervisningens allmänna kvalitéer. Vi kom fram till att detta skulle kunna vara ett stöd för såväl mentor som adept och ligga till grund för det man tittar på. På så vis kan man ju säkerställa att adepten går igenom viktiga delar kopplade till undervisning. Följer sedan adepten en ordinarie pedagog så bör adepten även ges möjlighet att pröva på alla delar. Men för att säkerställa detta så tror jag, som jag tidigare nämnt, att man skall använda någon form av plan.

Vilka erfarenheter/kunskaper kan du bidra med?
Jag tror att de erfarenheter och kunskaper man besitter kan hjälpa mig som mentor att stötta adepten och genom frågor få denne att själv ta kliv framåt. Att bara berätta hur någon skall göra hjälper som ingen adept. Men de kunskaper och erfarenheter man besitter kan givetvis hjälpa mig som mentor vid vägledande samtal. Man kan även tänka sig att erfarenheten skapar förståelse för adeptens situation.

Vilka är dina egna förväntningar?
Mina egna förväntningar på mentorsrollen har jag faktiskt svårt att beskriva i nuläget. För närvarande läser jag boken Professionell vägledning (Hägg & Kuoppa, 2007) vilken handlar om samtalet som redskap. Jag kan väl minst sagt säga att desto mer man läser om samtalet som redskap desto mindre upptäcker man att man kan. Så mina förväntningar på själva rollen handlar om att lära och utvecklas som mentor i praktiken och att bli en god samtalare som kan stötta adepten i sin roll som pedagog.

Hur kan du se till att tid skapas som behövs för att ta vara på kontakten med adepten?
Tid är alltid svårt att prata om och här anser jag att rektorn spelar en viktig roll Att vara en god mentor handlar givetvis om att kunna avsätta tid för adepten. Man behöver observera lektioner, föra samtal, finnas till hands för frågor mm. Som lärare kan jag ju enbart sätta av den tid jag har till förfogande…

Kan du vara långsiktigt engagerad?
Klart att man kan vara långsiktigt engagerad, men frågan är om det är lyckat (om man nu inte är kollegor vill säga)!? Någon gång måste man ju släppa taget och flyga själv och om det alltid står någon vid din sida så kan det ju skapa osäkerhet.

Vilka hinder/dilemman kan ni se i detta uppdrag?
Tiden ser jag direkt som ett dilemma som skulle kunna uppstå. Annars tror jag att det enbart handlar om att man behöver öva sig i sin roll som mentor. Jag blir ju inte expert för att jag läst några böcker och lärt mig några teorier. Utan här handlar det om att öva, öva och återigen öva. Att omsätta teorierna i praktik samt att ta hjälp av adepten eller adepterna och få respons på sin mentorsroll och på så vis utvecklas. Ett annat dilemma handlar om hur mycket man kan eller ska ta på sig? Då menar jag inte i form av arbetsuppgifter utan snarare den psykiska påfrestningen som skulle kunna uppstå om man blir för engagerad och tar på sig saker personligt. Men jag antar att detta är något man lär sig hantera.

Lite tankar från mig…

 
1 kommentar

Publicerat av på 20 oktober, 2014 i Mentorsutbildning med IKT-inriktning

 

Ett svar till “Tankar/synpunkter inför webbinariet den 21/10

  1. Anne Erefalk

    21 oktober, 2014 at 09:14

    Intressant läsning! Jag noterar särskilt ditt ”observationsschema för granskning av undervisningen”. Det tänkte jag inte ens på när jag skrev mitt inlägg men jag tror faktiskt att det kan vara ett bra formulär att utgå från när man ska titta på undervisningen. Både för ens egens skull och adeptens. Dessutom kan man på så vis tydligt gå igenom steg för steg vad som förväntas av en pedagog.

    Liksom du ser jag också ett dilemma gällande tiden och den eventuella psykiska påfrestningen om man blir för engagerad. Som mentor bör man finnas som stöd och bollplank för adepten. Men i vårt uppdrag som lärare bör väl vårt huvudfokus vara hos eleven?!

    Och håller fullständigt med dig om att målsättningen med mentorsuppdraget måste väl att lära adepten att flyga själv?!

     

Kommentera

 
