RSS

Synkronisering och säkerhetskopiering av iPad/iPhone/iPod

15 Maj

Att använda iCloud på sin iPad/iPhone/iPod underlättar användandet eftersom man ges möjlighet att synkronisera kontakter, kalendrar, påminnelser etcetera. När man slår på synkronisering så förs dessa uppgifter över till iCloud och vidare till andra enheter (iPad, iPhone, iPod & MacBook) där man slagit på funktionen. Detta är något som underlättar användandet när man rör sig mellan fler enheter. Men att synkronisera är inte samma sak som att spara en kopia på iCloud. Raderar man exempelvis en anteckning eller kontakt på någon av enheterna (där synkronisering via iCloud sker) så försvinner den även på övriga enheter och på iCloud. Den går alltså inte att få tillbaks. Till detta hör att det finns två olika sätt att säkerhetskopiera din iPad/iPhone/iPod, via iCloud eller iTunes.

Så vilket sätt skall man då välja? Detta beror givetvis på vad man har för behov. Av den anledningen vill jag, i stället för att ge ett svar, länka till en artikel från Apple Support där man beskriver dessa två metoder av säkerhetskopiering: säkerhetskopiering via iTunes eller iCloud

Så här slår man på iCloud i iPad, iPhone & iPod
1. Tryck på inställningar
2. Välj därefter iCloud och logga in med ditt Apple-ID
3. Ställ in vilka delar du vill synkronisera med dina andra enheter (iPad, iPhone, iPod & MacBook)
4. Gå in på Lagring, säkerhetskopiering och slå på iCloud-säkerhetskopia om så önskas
iClod i iPad

 

Så här slår man på iCloud i MacBook
1. Starta systeminställningar
2. Klicka på iCloud och Logga in med ditt Apple-ID
3. Ställ in vilka delar du vill synkronisera med dina andra enheter (iPad, iPhone, iPod & MacBook)
iCloud i MacBook

 
4 kommentarer

Publicerat av på 15 maj, 2014 i IKT

 

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

4 svar till “Synkronisering och säkerhetskopiering av iPad/iPhone/iPod

  1. macilane

    15 juni, 2014 at 11:41

    Varför inte ha säkerhetskopieringen till datorn samtidigt med synkroniseringen via iTune? Det gör jag och jag är jättenöjd…

     
    • Magnus Brungs

      16 juni, 2014 at 15:58

      Man kan göra så och om man tycker att det fungerar så kör vidare på samma. Själv har jag valt en blandning. Jag säkerhetskopierar iPhone och iPad till datorn (iTunes) men använder enbart synkroniseringen via iTunes till musik, talböcker och något mer. Synkronisering av kontakter, kalendrar, påminnelser, dokument, bokmärken och länkar i Safari, bilder (via bildström) kör jag via iCloud. Anledningen är att jag vill att förändringar på dessa delar ska slå igenom på alla enheter. På så vis vet jag att jag hittar samma information på alla enheter och det spelar ingen roll vilken enhet jag använder.

       
      • macilane

        16 juni, 2014 at 19:44

        Tack, nu fick jag något att fundera på, hade inte tänkt igenom det lika smart som du 😀

         
      • Ingegerd

        3 november, 2015 at 21:21

        Jag har problem med synkning av appar från iPad till iTunes. När jag pluggar in ilades så finns den i iTunes. Men när jag klickar på appar så hänger sig laddningen av hemskärmssidorna från ipoden i datorn? Har provat allt via support fr Apples men icke. Vill bara säga först att en annan padda funkar helt ok! Där kan man organisera sinnipad från datorn vilket är enkelt!

         

Kommentera

 
